کد خبر : 46914
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 22 مهر 1400 - 14:03

اتصالات فولادی اسلینگ های زنجیری

اتصالات فولادی اسلینگ های زنجیری

زنجیر Chain قدیمی ترین ابزار فولادی است که انسان پس از یافتن قابلیت تفکیک آهن از سنگ آهن از آن استفاده می کرده است. زنجیر بار برداری متشکل از دانه هایی است که با برش خوردن راد یا مفتول بر حسب قطر مورد نظر و فورج گرم در کنار هم تشکیل یک ابزار فولادی مستحکم که دارای

C:\Users\Alireza\Desktop\takin-chain-sling.jpg

زنجیر Chain قدیمی ترین ابزار فولادی است که انسان پس از یافتن قابلیت تفکیک آهن از سنگ آهن از آن استفاده می کرده است. زنجیر بار برداری متشکل از دانه هایی است که با برش خوردن راد یا مفتول بر حسب قطر مورد نظر و فورج گرم در کنار هم تشکیل یک ابزار فولادی مستحکم که دارای کاربری های عمده ای در اتصالات اسلینگ در لیفتینگ بار هستند بوجود می آورد. زنجیر با گستردگی و تنوع کمتری نسبت به دیگر ادوات لیفتینگ بالاخص سیم بکسل ها مورد استفاده قرار گرفته، مقاومت سایشی بسیار بالا و در صورتیکه دچار زنگ زدگی نشود طول عمر بسیار بالایی را در کاربری فراهم می کند.

زنجیر باربرداری فولادی Lifting chain نه تنها بصورت تک رشته و چند رشته در اسلینگ های زنجیری بکار گرفته می شود بلکه در اتصالات لیفتینگ با جرثقیل های سقفی زنجیری شامل جرثقیل های دستی و برقی، اتصالات انواع پولیفت های زنجیری، وینچ های زنجیری و … مورد استفاده قرار می گیرد. زنجیر باربرداری فولادی در گرید G80 که اغلب به رنگ مشکی بصورت فسفاته سطحی برای داشتن مقاومت بالاتر در محیط های مرطوب مورد استفاده قرار می گیرد. زنجیر فولادی بار برداری البته در گرید های دیگری مانند G100 , G120 نیز تولید می شود اما دارای پروسه تولید پیچیده تری بوده با برند های مطرح تولید و دارای قیمت بالایی نیز است.

زنجیر ها علاوه بر طراحی در نوع لیفتینگ بار دارای شکل ها و استاندارد های مختلف دیگری نیز هستند. زنجیر های صنعتی که کاملا طراحی متفاوتی داشته و مانند زنجیر موتور طراحی می شوند. زنجیر لنگر که اغلب دارای یک میله راد در بین و قسمت وسط دانه ها داشته و زنجیر الواتوری که از آن برای حمل مواد در کارخانه ها همراه با باکت استفاده می شود از این قبیل هستند.

اتصالات کاربردی زنجیر

C:\Users\Alireza\Desktop\takin-chain-rigging.jpg

اغلب اتصالات کاربردی زنجیر بصورت مشترک در تولید اسلینگ سیم بکسل نیز بکار گرفته می شوند. گرید های مختلفی از اتصالات زنجیر مورد استفاده قرار می گیرند که کاربردی ترین این گرید ها مانند زنجیر فولادی گرید G80 می باشد. اتصالات فولادی برای کاربری های عادی با برند های چینی نیز یافت شده و اغلب پاسخگوی کار کاربران در لیفتینگ هستند اما برای کاربری های حساس تر برند های معتبری چون کروزبی CROSBY آمریکا و یا گرین پین GREEN PIN هلند مورد استفاده قرار می گیرند. در زیر به معرفی پر کاربرد ترین اتصالات زنجیر می پردازیم. اتصالات سیم بکسل استیل و زنجیر استیل نیز با گرید های 304 معروف به بگیر و 316 معروف به نگیر مورد استفاده قرار می گیرند.

  • قلاب HOOK : در شکل های متنوعی شامل قلاب گردان و ثابت در لیفتینگ بار با اسلینگ های زنجیری بکار گرفته می شود. قلاب در گرید های فولادی و استیل تولید شده و از اتصالاتی است که با کاربری گسترده هم در تولید اسلینگ های سیم بکسلی و هم در تولید اسلینگ های زنجیری بکار گرفته می شود. قلاب دانه گیر زنجیر از اتصالات مخصوص زنجیر می باشد که دارای دهانه ای برابر با قطر مفتول دانه های زنجیر است.
  • شگل Shackle : شگل ها دارای طراحی های بسیار متعددی هستند و در سایز های کوچک و از جنس استنلس استیل نیز تولید شده که بعنوان اکسسوری بکار گرفته می شوند. شگل ها در شکل های مختلفی شامل D-shackle و European *** Shackle ـولید شده و بصورت پین دار و پیچی عرضه می گردند.
  • حلقه Ring : از دیگر اتصالات مشترک سیم بکسل و زنجیر می باشد که از گرید های بالای فولادی تولید شده و در تولید اسلینگ در نقطه بالایی که رشته های سیم بکسل و زنجیر به هم می رسند استفاده می شود.
  • رابط زنجیر Connecting link : از اتصالات اختصاصی زنجیر محسوب می شود که خود به شکل یکی از دانه های زنجیر در اتصال دو شاخه از زنجیر عمل می کند. رابط زنجیر به روش فورج گرم از گرید های بالای فولادی تولید شده و دارای یک پین برای جدا سازی اتصال است.
  • مهارکش Turnbuckle : از اتصالاتی است که هم در افزایش تنش اتصال اسلینگ های سیم بکسلی و هم در اتصالات اسلینگ های زنجیری بکار گرفته می شود. مهارکش در شکل تخت و لوله ای با شکل های مختلفی از سری در اتصال شامل قلاب، حلقه، سوکت عرضه می شود.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.