کد خبر : 208837
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 تیر 1402 - 2:24

استانداردهای محبوب و کاربردی ایزو را می‌شناسید؟

استانداردهای محبوب و کاربردی ایزو را می‌شناسید؟

  iso چیست؟ سازمان بین المللی استاندارد (ISO) یک سازمان غیردولتی است که از نهادهای استاندارد ملی تشکیل شده است. این سازمان طیف گسترده ای از استانداردهای اختصاصی، صنعتی و تجاری را توسعه می‌دهد و منتشر می‌کند اما نقشی در صدور گواهینامه ایزو ندارد. اخذ گواهینامه ایزو پس از پیاده‌سازی الزامات استاندارد توسط مجموعه شما،

 

iso چیست؟ سازمان بین المللی استاندارد (ISO) یک سازمان غیردولتی است که از نهادهای استاندارد ملی تشکیل شده است. این سازمان طیف گسترده ای از استانداردهای اختصاصی، صنعتی و تجاری را توسعه می‌دهد و منتشر می‌کند اما نقشی در صدور گواهینامه ایزو ندارد.

اخذ گواهینامه ایزو پس از پیاده‌سازی الزامات استاندارد توسط مجموعه شما، از مراجع صدور معتبر امکان پذیر است.

ISO از کلمه یونانی باستان ísos به معنای برابر یا معادل گرفته شده است. این سازمان از نمایندگان سازمان های استاندارد ملی مختلف تشکیل شده است و از آنجایی که این سازمان به زبان های مختلف دارای مخفف های متفاوتی است، بنیانگذاران سازمان تصمیم گرفتند که آن را با فرم کوتاه ISO نامگذاری کنند.

آشنایی با سازمان بین المللی استاندارد (ISO)

 

لیست استانداردهای ایزو را می‌توانید در سایت رسمی سازمان بین المللی استاندارد مشاهده کنید. این سازمان در سال 1947 تاسیس شد و مقر آن در ژنو، سوئیس است. این سازمان در دهه 1920 به عنوان فدراسیون بین المللی انجمن های استاندارد ملی (ISA) شروع به کار کرد. پس از تعلیق در طول جنگ جهانی دوم، کمیته هماهنگی استانداردهای سازمان ملل متحد (UNSCC) یک نهاد استاندارد جهانی جدید را پیشنهاد کرد و سازمان بین المللی استاندارد تشکیل شد.

ISO در 167 کشور کار می‌کند. اعضای سازمان مهمترین سازمانهای استاندارد در کشورهای خود هستند. در هر کشور فقط یک عضو وجود دارد. در حالی که افراد و شرکت ها نمی توانند عضو ISO شوند، راه های مختلفی وجود دارد که کارشناسان صنعت می توانند با ISO همکاری کنند.

اعضای ایزو سالانه در یک مجمع عمومی برای بحث در مورد اهداف استراتژیک سازمان گرد هم می‌آیند. علاوه بر این، یک شورای 20 نفره با اعضای چرخشی وجود دارد که هدایت و اداره سازمان را ارائه می‌دهد.

گواهینامه ISO چیست و چرا اهمیت دارد؟

گواهینامه سازمان بین المللی استاندارد (ISO) اعتبار و اعتماد را در بین مصرف کنندگان، مشتریان و سایر شرکای تجاری ایجاد می کند. در بازار بین المللی امروزی، چنین نامگذاری تایید می‌کند که یک سازمان به استانداردهای جهانی تضمین کیفیت، تولید و تجارت پایبند است.

چه کسی استانداردهای بین المللی ISO را تایید می کند؟

استانداردهای ISO در سطح بین المللی مورد توافق کارشناسان در زمینه های مرتبط است. اینها افرادی هستند که می‌دانند صنایع آنها به چه چیزی نیاز دارند، افرادی مانند تولید کنندگان، فروشندگان، خریداران، مشتریان، انجمن های تجاری، کاربران یا تنظیم کننده ها.

دو استاندارد محبوب ISO کدامند؟

دو مورد از استانداردهای محبوب جهانی ISO9001  و 14001 ISO هستند. ایزو 9001  معیارهایی را برای سیستم های مدیریت کیفیت ارائه می‌دهد، در حالی که ایزو 14001 معیارهایی را برای سیستم های مدیریت زیست محیطی ارائه می‌دهد.

نمونه ای از کاربردهای استانداردهای ISO چیست؟

برخی از زمینه‌های استانداردهای ISO عبارتند از کالیبراسیون دماسنج، مقررات ایمنی مواد غذایی، و ساخت لیوان‌.

استانداردهای ISO همچنین اندازه کفش، سطوح موسیقی، مدیریت امنیت و مدیریت محیطی را نیز پوشش می‌دهد.

انواع ممیزی ایزو چیست؟

سازمان داخلی استاندارد (ISO) دارای سه نوع ممیزی است: شخص اول، شخص دوم و شخص ثالث. با این حال، فقط ممیزی شخص ثالث منجر به صدور گواهینامه ISO می شود.

مزایای ممیزی

  • مهارت های حسابرسی کاملاً بر اساس ISO 19011 – استاندارد حسابرسی است .

ممیزی که بد انجام شود (مثلاً علامت زدن کادرها در چک لیست) در بهترین حالت خسته کننده است. در بدترین حالت، اتلاف وقت محسوب می‌شود. حسابرس آموزش دیده به طور موثر موارد شکست سیستم (عدم انطباق) را شناسایی می‌کند، اما همچنین بهترین روش (برای تقلید دیگران) و همچنین شناسایی فرصت های بهبود را نیز شناسایی می‌کند. با عملکرد خوب حسابرسی، ممیزی های سیستم مدیریت شما می‌تواند بسیار برای سازمان مفید باشد و رضایت شخصی شما را افزایش دهد. بله، و در واقع، “شما ارزش خود را می‌دانید”.

  • دانش ایزو9001 یا سایر استانداردهای سیستم مدیریت را به دست آورید. با درک استاندارد و هدف آن، بهتر متوجه خواهید شد که چگونه و کجا سازمان شما می‌تواند از مزایای آن استفاده کند.
  • به شما دانش و درک از تجارت می‌دهد.
  • به شما امکان می‌دهد سازمان، فرهنگ آن، و تعامل بین واحدهای عملیاتی ویا گروه های عملکردی را به سرعت درک کنید.
  • به شما امکان می‌دهد درک درستی از فرآیندها و روش ها و روش های تطبیق مورد استفاده توسط کسب و کار به دست آورید.
  • درکی از تعامل بین فرآیندها، عملکردها و شخصیت های مختلف در کسب و کار به دست آورید.
  • به شما امکان می‌دهد با اعضای تیم مدیریت ارشد تعامل داشته باشید و توانایی های خود را به نمایش بگذارید.

منبع

isosystem

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.